dinsdag 18 juni 2013

Ondersteunend onderwijsdidactiek (didactisch en vaktheoretisch)

Indicator:

Ø     Ondersteunt de onderwijsdidaktiek met het gebruik van nieuwe media.
Tijdens de cyberpestlessen die ik met twee medestudenten heb gegeven op OBS de Tjalk hebben we meerdere malen het digibord gebruikt.

Bewijs:

Tijdens de activiteit “woordweb” (activiteit 3) hebben we een toepassing van de digibord software gebruikt. Door deze software konden we de woorden heel duidelijk in vakjes rangschikken. Met natuurlijk in het midden het woord “(cyber)pesten”

Bewijs:

Tijdens de activiteit “Filmpje + discussie” (activiteit 1) hebben we met de hele klas een filmpje op het digibord bekeken. Aan de hand van dit (zelfgemaakte animatie filmpje) hebben we een discussie gehouden

Bewijzen:

Tijdens de activiteit “Enquête” (activiteit 5) hebben we de klas opgedeeld. Het ene deel heeft de enquête op papier gemaakt. Het andere deel heeft de enquête op de computer gemaakt. Dit hebben we mede gedaan omdat er kinderen zijn die moeite hebben met (geconcentreerd) lezen (dyslecten, NT2ers, ADHD-ers etc) en die vragenlijsten beter op de computer in kunnen vullen.

Bewijzen:

Tijdens het circuit heb ik het met de kinderen gehad over interpretatiepesten. Dit heb ik gedaan aan de hand van facebookposts.
We hebben besproken wat je allemaal wel en niet op internet kan/mag zetten. Daarnaast hebben we het gehad over wat voor reacties je kunt verwachten op bepaalde posts of reacties en wat je zelf zou reageren in bepaalde gevallen.

Bewijs:

Verder zet ik steeds vaker nieuwe media in om de onderwijsdidactiek te ondersteunen.
Ik laat kinderen zelfstandig webquests maken (literatuurverslag webquest)
Ik maak met kinderen digitale stripverhalen.
Digitale prentenboeken worden ook gemaakt bij mij in de klas
Wanneer er een digitale hype is probeer ik daar ook altijd aan mee te doen. Wat laatst helemaal is was was de Harlem shake. Dus ook dit heb ik samen met de klas gedaan.
Elk jaar laat ik de kinderen direct na kamp verhaaltjes schrijven over wat ze daar allemaal hebben gedaan. Dit jaar heb ik besloten om dit in de vorm van een blog te doen.
Dit zijn een paar voorbeelden van nieuwe media die ik inzet om de onderwijsdidactiek te ondersteunen!

Bewijzen:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten