dinsdag 18 juni 2013

Betrokkenen motiveren (didactisch en vaktheoretisch)

Indicator:
Ø     Heeft voldoende kennis en vaardigheid om betrokkenen te motiveren om het huidige onderwijsaanbod te verrijken met nieuwe media (niet alleen als middel, maar ook als doel).
Dit vond ik het moeilijkste punt om te bewijzen. (Ik ga er vanuit dat deze indicator niet op zoek ik naar voldoende kennis en vaardigheid om te motiveren, maar om het huidige onderwijsaanbod te verrijken met nieuwe media.)
Wanneer heb je voldoende kennis en vaardigheid?!
Naar mijn mening had ik voor dat ik aan deze minor begon al vrij veel kennis en vaardigheid rondom de nieuwe media. Ik heb op deze minor heel veel dingen gehoord die ik eigenlijk al wist. Het was heel fijn om bevestigt te worden in veel dingen die ik al deed.
Als bewijs voor deze indicator kan ik het best de minor in het algemeen nemen. Deze minor heeft er bij mij voor gezorgd dat ik de theorie en toepassingen die ik van nieuwe media al wist ook in de praktijk heb ingezet.
Dankzij deze minor heb ik veel dingen uitgeprobeerd.

Om betrokkenen te motiveren moet je met meer komen dan alleen een mooi praatje. Één ding wat heel goed helpt bij het motiveren van betrokkenen is het laten zien van het proces en de eindresultaten van nieuwe media activiteiten in de praktijk.

Door de vele nieuwe media activiteiten die ik (dankzij deze minor) in de praktijk heb uitgevoerd geloof ik dat ik voldoende kennis en vaardigheid heb om betrokkenen te motiveren om het huidige onderwijsaanbod te verrijken met nieuwe media (en dit niet alleen als middel, maar zeker ook als doel).
Enkele activiteiten (sommige kun je aanklikken) die ik (met betrekking tot nieuwe media) al heb gedaan in de praktijk:
Klassenblog bijhouden, digitale prentenboeken maken, digitale stripverhalen maken, robots besturen, Qr-code speurtocht, webquests, animatiefilmpjes, lipdubs, flashmob, digitale leerling portfolio’s, screencast presentaties, clips maken, etc. Dit zijn een aantal voorbeelden van de vele dingen die ik in de praktijk doe en waarmee ik weet dat ik betrokkenen zal motiveren meer met de nieuwe media te doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten