zondag 17 maart 2013

Keuzes maken

“Keuzes maken is één van de belangrijkste vaardigheden in het leven.”

Op 123lesidee.nl wordt een lessencyclus aangeboden over filosoferen in groep 6.
Van de 5 thema’s gaat er eentje over “goed en slecht” en daarbinnen zit een les over “keuzes maken”. De stellingen van de les zijn: “Waarom zijn er goede en slechte mensen?” en “Wanneer is iemand goed of slecht?” De kinderen praten er in kleine groepjes over, noteren wat op vellen en dat komt terug in de grote kring.
In deze les gaat het niet zomaar over keuzes maken, maar over het maken van GOEDE en FOUTE (slechte) keuzes. Prima om daar over na te denken, maar het maken van keuzes gaat veel verder.

Iedereen maakt elke dag weer keuzes. Volop. En echt niet alleen maar keuzes die met goed en slecht te maken hebben. Die kleine alledaagse keuzes vertellen iets over een persoon. Ze laten ook zien hoe je grote keuzes zou maken. Keuzes (zowel klein als groot) maak je vanuit een bepaalde visie. Een visie op jezelf, op anderen en op de wereld om ons heen.
Kinderen / jongeren krijgen tegenwoordig heel veel keuzemogelijkheden. Het voordeel is dat het hun leven verrijkt. Het nadeel is dat het allemaal veel ingewikkelder wordt. Het is niet alleen: keuzes MOGEN maken, maar ook keuzes MOETEN maken. En dat betekent: verantwoordelijkheid. Soms lijkt het dat alles kan. Maar hoe maak je keuzes? Welke factoren spelen mee? Is het de maatschappij of juist jouw eigen identiteit?




ELIGO heeft meerdere lessenseries ontwikkeld rond dit thema. Zo moeten de leerlingen in deze lessen
afbeeldingen verzamelen die met keuzes maken te maken heeft. Ze moeten voorbeelden geven van grote en kleine keuzes. Als het lokaal in tweeën is verdeeld, moeten ze kiezen of ze meer iemand zijn die “dit” of die “dat”.
Er wordt zelfs over 7 keuzestijlen gepraat en leerlingen moeten kijken in welke stijl ze zichzelf het meest herkennen.

Een andere insteek vind je terug bij veel coaches. Daar wordt meer gericht op doelen. Als je weet wat je doel is, dan weet je wat je moet kiezen. “Doelen bereik je door keuzes te maken.”
Als voorbeeld zouden de leerlingen een doel kunnen kiezen (op vakantie naar Frankrijk, sparen voor een tablet, kinderen uitnodigen voor een verjaardag, enz) en daarbij bedenken welke keuzes nodig zijn. Door welke keuzes gaat het sneller en door welke gaat het langzamer.

Ideeën genoeg dus. Er zijn veel lesideeën te vinden die het maken van keuzes vanuit verschillende hoeken en niveaus benaderen. Er is weinig van te vinden in de reguliere methodes, maar het is echt immens belangrijk. Doen dus!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten