woensdag 20 februari 2013

Verbeter de wereld, begin bij de opvoeding



Tijdens de eerste bijeenkomst stonden drie begrippen centraal: liquid fear (Bauman), positieve en negatieve vrijheid (Berlin) en sociaal kapitaal (Putman). Voor deze blog wil ik één van die begrippen eruit lichten en nader bekijken.
 
Liquid fear
 
 
In ons onderwijs besteden we aandacht aan het thema “Burgerschap”. Hier komen onderwerpen aan de orde als: democratie, identiteit en participatie.
Maar doordat de wereld steeds kleiner wordt (globalisering), wordt het begrip “Wereldburgerschap” steeds vaker gebruikt.
Door die kleiner wordende wereld kunnen we de handel verbeteren en meer leren over ander culturen, landen en talen. Er is ook een nadeel. De mens krijgt steeds meer en steeds vaker steeds grotere (wereldbedreigende) catastrofes te zien. Het nieuws is in no time bij je en geeft een live verslag, bijna alsof je erbij bent. Tegelijk zie je dat je er niks tegen kunt doen. Onmacht! En wat je niet kunt beheersen is onbekend en onbegrijpelijk en dat is weer beangstigend. Veel mensen worden bang, alsof het hen ook zo maar kan overkomen.
In een leven met een minimum aan sociale controle leeft een mens steeds individueler. Er is cameratoezicht; we hebben een Ministerie van Veiligheid en Justitie; er is een vergaande inbreuk op onze privacy voor “ons aller” veiligheid. De mens staat gevoelsmatig machteloos. Er wordt steeds vaker om veiligheid gevraagd. Maar het gekke is dat we juist niet eerder in een samenleving hebben geleefd die zo veilig was. Toch zijn we banger dan ooit. Dit noemt Zygmunt Bauman ‘liquid fear’.


Zygmunt Bauman is emeritus-hoogleraar in de sociologie aan de universiteiten van Leeds en Warschau en een van de meest vooraanstaande en invloedrijkste sociale denkers ter wereld.
Hij is geboren in 1925 in een Joods gezin in Polen. Als nazi-Duitsland binnenvalt vlucht het gezin naar de Sovjet-Unie. Hij gaat later studeren in Warschau en schrijft in 1964 zijn eerste boek: “Sociology for everyday life”. Hij is nog overtuigd communist, maar zijn denkbeelden worden steeds socialer.
Rond zijn pensioneren (1990) is hij het meest productief. In 2000 verschijnt “Liquid Modernity” over vloeibare tijd in een vloeibare samenleving. “Liquid Love” volgt, over intermenselijke relaties en de toestand van liefde in deze samenleving. De stabiliteit van relaties blijkt weg; ze kunnen zomaar elk moment stopgezet worden. “Liquid Life” gaat hier dieper op door. Tenslotte komt in 2007 “Liquid Times” met een soort samenvatting.
Dingen die bij hem aan bod komen zijn: speeddating, online dating, bloggen en tv-programma’s als The Weakest Link en Big Brother.

Steeds meer denkers nemen het concept van de moderne vloeibare samenleving over.
 
Zijn boek “Liquid Fear” heeft de volgende 6 alleszeggende hoofdstuktitels:
1. Dread of Death
2. Fear and Evil
3. Horror of the Unmanageable
4. Terror of the Global
5. Setting Fear Afloat
6. Thought against Fear (or inconclusive conclusion for who may ask what might be done)
 
Hier een visualisatie van het werk van filosoof Zygmunt Bauman
 
Dat deze angst er is, is wel duidelijk. Als je het nieuws volgt, ken je de uitzonderingen (daarom is het nieuws). Maar als je heel veel nieuws volgt (en dat gebeurt momenteel met onze snelle nieuwe media), dan krijg je het idee dat het GEEN uitzonderingen meer zijn en creëer je zo een angstig maar vooral onjuist (!) wereldbeeld.
 
Hier komt de opvoeding om de hoek kijken.
 
Misschien is het ook een idee om minder te focussen op de dingen die angsten opleveren en meer te kijken naar dingen die geluk brengen. Een soort gelukskunde. (Een school in Kerkrade is al met dit vak begonnen. Zie deze leraar24-video
 
De opvoeders (ouders, leerkrachten) moeten aan de slag. Kinderen moeten weten wat democratie is, en identiteit en participatie. Zo kunnen ze een mening vormen over het burgerschap.
 
Kinderen moeten begrijpen dat ze in een democratische samenleving niet altijd hun zin kunnen krijgen. Dat ze in een samenleving leven waar het niet alleen om het individu gaat.
 (Micha de Winter heeft het hier ook over in zijn boek “Verbeter de wereld, begin bij de opvoeding”).

Bronnen:

1 opmerking:

  1. Liquid fear bestaat en het doet me denken aan dingen die wij allemaal hebben meegemaakt. Maar ik vraag me af of het zin heeft om bang te zijn voor iets onbekends.
    Het filpje van leraar24 is zeer interessant, ik vind dat meerdere scholen op deze manier kunnen omgaan met burgerschap.
    En je hebt inderdaad gelijk dat het niet alleen iets is wat op school naar voren moet komen, begin thuis, wat krijgen kinderen mee van hun ouders, het meeste daarvan nemen ze de rest van hun leven mee.

    BeantwoordenVerwijderen