6) Circuit
Tijdens het circuit
hebben we de klas in 3 groepen verdeeld. We waren met 3 studenten dus welke
student nam een groepje mee.
We hadden het
groepje ongeveer een kwartier. Daarna wisselde de groepjes. Dit gebeurde 2x
zodat alle kinderen bij elke student zijn geweest.
Mijn onderdeel in
het circuit ging over interpretatie pesten.
We bespraken posts
op facebook en Hyves.
Zijn het slimme
posts (waarom wel/niet)? Zou jij dit plaatsen? Wat vind je van de reacties? Wat
zou jij reageren?
En natuurlijk altijd
“waarom?”!
Door hier openlijk
over te praten, krijgen kinderen een beter besef over hoe alles op internet
geïnterpreteerd kan worden!
Bijhorende
competentie:
Interpersoonlijk
Ø Gebruikt de nieuwe media om een
prettige leef- en werkklimaat te creëren waarin coöperatie centraal staat.
Ø Kent de leef- en belevingswereld
van kinderen m.b.t. de nieuwe media (mediawijsheid). Past deze kennis toe in
het ontwerp van activiteiten voor het kind.
Pedagogisch
Ø Kent de risico’s van online pesten
en weet hoe daar op in te spelen (mediaopvoeding).
Ø Draagt bij aan de morele
ontwikkeling van kinderen ten aanzien van veilig gebruik van internet.
Ø Kan vragen vanuit de praktijk
(collega’s, ouders, externen, kinderen) ten aanzien van de nieuwe media
vertalen naar pedagogisch beleid.
Organisatorisch
Ø Werkt vraaggericht en is flexibel.
Ø Heeft voldoende kennis en
vaardigheid om de doelen van de (comaker)opdracht uit te voeren.
Reflectie

In mijn deel van het
circuit werden de kinderen zich bewust van de gevaren van het internet. We
bespraken wat je wel en niet op internet kan/mag zetten. Wat voor reacties je
kan verwachten en wat je zelf zou reageren op sommige posts. En daarbij
natuurlijk altijd de belangrijke vraag “waarom?”
Het was mooi om te
zien dat de kinderen aan het begin dachten dat alle posts die ik liet zien ook
fout waren. Dus ze bedachten allemaal dingen waarom het fout kon zijn, terwijl
er ook gewoon goede posts tussen zaten.

Geen opmerkingen:
Een reactie posten