3) Woorden web
De kinderen hebben omstebeurt wat mogen opnoemen van de placemat die zij hebben gemaakt. Deze woorden heb ik op het bord geschreven, samen met Ramona wees ik af en toe een kind aan en stelde verdiepende vragen. Ook maakte zij foto’s.
De kinderen hebben omstebeurt wat mogen opnoemen van de placemat die zij hebben gemaakt. Deze woorden heb ik op het bord geschreven, samen met Ramona wees ik af en toe een kind aan en stelde verdiepende vragen. Ook maakte zij foto’s.
Bijhorende
competentie:
Samenwerken met de
omgeving:
Ø Ook treed ik tijdens dit proces
initiatiefrijk op naar mijn medestudenten en zorg voor eerlijke taakverdeling.
Vakinhoudelijk-didactisch:
Ø Tijdens deze les draag ik bij aan
de mediawijsheid van kinderen op een passende manier (bij ontwikkelingsfase)
Organisatorisch:
Ø Ik maak tijdens deze les gebruik
van coöperatieve werkvormen zoals een placemat of woorden web.
Reflectie
Aan de hand van de
vorige activiteit (zie activiteit 2) hebben zijn we met de kinderen klassikaal
in gesprek gegaan over de opgedane kennis m.b.t. pesten vs cyberpesten.
De kinderen mochten
om de beurt dingen opnoemen die ze op hun placemat hadden geschreven. Wij
besproken dit klassikaal en ik schreef het op een woordweb op het digibord. De
juf van de klas had dit programma al klaargezet. Je kunt hier de woorden heel
duidelijk in mooie vakjes rangschikken. Met in het midden natuurlijk het woord (cyber)pesten.
Op deze manier
hebben we gezamelijk heel veel kennis opgedaan.

Wanneer ze een woord
noemde hebben we het opgeschreven maar natuurlijk ook doorgevraagd naar
meningen en eventuele ervaringen of voorbeelden. Door de openheid van de
kinderen en de vele complimenten vanuit onze kant was het een erg positieve
activiteit. Zeker voor herhaling vatbaar!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten