1) Filmpje + discussie
Ramona en ik hebben samen een filmpje gemaakt over pesten VS
cyberpesten. Hier komt een stuk theorie in terug. Naast dit stuk theorie komen
er twee professoren aan het woord (waarvan wij allebei 1 inspreken) die beide
een van de manieren van pesten verantwoorden. Ze geven aan waarom het een erger
zou zijn dan het andere. Dit lokt een discussie uit bij de kinderen.
De discussie wordt gevoerd tussen de filmpjes door. Deze
zetten we dan even op stop om te peilen wat de kinderen vinden van een
geschetste situatie of opmerking.
Bijhorende competentie:
Interpersoonlijk:
Ø
Gebruikt de nieuwe media om een prettig leef- en
werkklimaat te creëren waarin coöperatie centraal staat.
Ø
Ook zorg ik voor een goede balans tussen leiden,
begeleiden, sturen en volgen, confronteren en verzoenen, corrigeren en
stimuleren.
Pedagogisch:
Ø
Ik draag tijdens deze les bij aan de morele
ontwikkeling van het kind ten aanzien van veilig gebruik van internet.
aanvulling: Ik ben goed voorbereid voor de les van 17 april, m.b.t. het onderwerp pesten/cyberpesten en heb hier, samen met een medestudent, een film over gemaakt. (dat ter discussie wordt gesteld).
aanvulling: Ik ben goed voorbereid voor de les van 17 april, m.b.t. het onderwerp pesten/cyberpesten en heb hier, samen met een medestudent, een film over gemaakt. (dat ter discussie wordt gesteld).
Ø
Kent de risico’s van online pesten en weet hoe
daar op in te spelen (mediaopvoeding).
Organisatorisch:
Ø
Tijdens deze les werk ik vraaggericht en
flexibel.
Ø
Tijdens mijn les maak ik gebruik van een
zelfgemaakt filmpje.
Samenwerken met collega:
Ø
Presenteert zichzelf als team met
mede-studenten.
Ø
Hanteert een inzichtelijke taakverdeling.
Ø
Motiveert en ondersteunt mede-studenten.
Ø
Praat respectvol over de bijdrage van
mede-studenten en andere betrokkenen bij de minor.
Reflectie

Ik ben uit mezelf iemand die normaal gesproken liever alleen
werkt, maar ik vond deze activiteit samen met Ramona echt ontzettend leuk om te
doen!
We hebben heel goed samengewerkt en ons beide voor meer dan
100% ingezet om er voor te zorgen dat dit een geslaagd project zou worden.
We hebben het filmpje gemaakt om te zorgen dat een toch vrij
zwaar onderwerp wat luchtiger benaderd kon worden. Kinderen vonden het een
grappig filmpje en werden er opener door.
Ramona en ik hebben zelf ook de nodige ervaringen op het
gebied van (cyber)pesten. Hier hebben we ook over verteld. De kinderen vonden
dit heel interessant, en het maakte dat de kinderen ook meer over hun eigen
ervaringen durfde te vertellen.
Zo zijn er vervelende situaties verteld door de kinderen,
waar andere kinderen dan weer op hebben gereageerd.
De kinderen van groep 7 waren allemaal heel enthousiast en
deden heel actief en gezellig mee.
De taakverdeling tussen Ramona en mij was heel goed
verdeeld. Ook tijdens de les kwamen wij allebei evenveel aanbod. We speelden
goed op elkaar in en vulde elkaar goed aan.

Dit was een mooie aanzet om te discussiëren met de kinderen.
Al met al was het een ontzettend geslaagde activiteit. Er
zijn geen dingen die ik een volgende keer anders zou doen. Het is erg goed
gegaan allemaal.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten